В ПОДКРЕПА НА ИМУННАТА СИСТЕМА

В „Имунна система” се опитах да систематизирам и разгледам най-общо насоките, в които всеки би могъл да работи за укрепването й. В т. 5 на публикацията стана дума за важността на физическата активност за поддържане на имунната система. В тази насока всички системи от упражнения могат да са ви от полза. Особено от йога и свързаните с нея, каквато е и Йобол. Бих искал да мога да ви предложа повече специални упражнения за повишаване на имунитета, но в тази насока засега намирам само следните три упражнения:

Първо упражнение: “Лека омара”

В седнало положение изпънете ръката така, че да бъде на височината на рамото. След това разтворете дланта си нагоре и рязко повдигнете ръката си над главата. Едновременно с това тропнете с левия крак. Повторете упражнението от 20 до 40 пъти, докато пред очите си не видите лека омара.

Второ упражнение: “Танцът на мечката”

Застанете леко разкрачени – краката да са на ширината на раменете, а ръцете пуснати покрай тялото. Вдишайте дълбоко три пъти и издишайте по същия начин. Сгънете десния крак в коляното, след това направете рязко движение с дясното рамо напред и надолу. Лявото рамо наклонете леко назад, а лявата ръка – назад и нагоре. След това се върнете в изходно положение. Повторете упражнението по същия начин, но с левия крак. Направете го поне десет пъти.

Трето упражнение: “Езикът и небето”

Бавно прокарайте езика си по твърдото небце. След това съберете слюнката в устата си и я прокарайте около 20 пъти през зъбите. После я глътнете на три пъти.

Видях ги в неподписана публикация  за имунитета. Не мога категорично да ги препоръчам още, понеже не съм ги изпробвал. Като че ли не намирам и достатъчно логика в тях, а и първите две не са много ясно обяснени. Ще се радвам, ако някой ги практикува (или други със същата насоченост) и има желание да сподели опита си.

Докато намерим още упражнения обаче, ще ви предложа масажа на стъпалата, защото ми се струва логично да е от полза за целта, но първо да си изясним понятията. Акупунктурата е част от древната китайска медицина (японският и корейският варианти се смятат за по-нови), която се използва като алтернативен метод за лечение и в наши дни. Дори и официалната медицина я допуска, макар и най-често като допълващо лечение или за рехабилитация. Най-общо, акупунктурата предствалява въздействие чрез убождане със специални игли. Смята се, че по кожата на тялото ни има стотици чувствителни места, наречени акупунктурни точки, чрез които може да се въздейства на отделните органи, да се намали или предотврати болка и т.н.

Когато върху същите тези точки се въздейства не с игла, а с дозиран натиск с пръстите на ръцете или с уред, това се нарича АКУПРЕСУРА и масажът на стъпалата е именно от този тип.

Точките на стъпалото ни предстваляват своеобразна карта на човешкото тяло с всичките му важни органи. В миналото хората са ходели боси, което е позволявало естествената стимулация на акупунктурните точки. В днешно време носенето на обувки не само възпрепятства естествения масаж на стъпалата, но и води до болки, мазоли, падане на свода и т.н., особено ако обувките са неудобни или с прекалено висок ток.

Чрез самомасажа на стъпалата ще можете да стимулирате точките, отговарящи на интересуващия ви орган. Той действа здравословно и на цялото тяло, като подобрява кръвообръщението, ободрява, намалява стреса и натрупаното напрежение. Това ме кара да предположа, че по този начин се стимулира и имунната система.

Масажът изисква елементарна подготовка, изразяваща се в потапяне на стъпалата в гореща вода (с добавена малко морска сол) за около 10-15 минути, след което се подсушават. За улесняване на масажирането използвайте лосион за тяло, масажно масло или зехтин.

„Когато решите да започнете редовен масаж на стъпалата, е добре да се отнесете сериозно и систематично. Започнете с масажи около десет минути за всяко стъпало, като упорито притискате отделните точки от него и обърнете внимание в коя област изпитвате болка при натиск. Когато установите кои са проблемните ви участъци, концентрирайте там вниманието си, като притискате и задържате, докато не усетите, че болката отшумява и се отблокира определен участък. Освен с ръце, може да използвате различни зърнисти предмети, дори най-обикновен дървен или пластмасов масажор.”

Така описаният масаж на стъпалата съм взел от едноименната публикация на Деси Великова в сайта zdrave.rozali.com . В него впрочем можете да намерите още много полезна за вас информация, дори и ако не сте жена. В това отношение признавам, че сайтът й е много по-напред с материала.

За интересуващите се няма да е проблем да намерят с търсачките още много информация за теорията и практиката на акупресурата. При това не само на ходилата, а на дланите, лицето, ушите и на други места по тялото ни,

Препоръчаният масаж наистина може да замести до известна степен естествената стимулация на важните точки по стъпалата, от която сме се лишили, обувайки се. Ако обаче имате възможност да походите боси сред природата и обстоятелствата го позволяват – в никакъв случай не я пропускайте!

За акупресурата на точките на ръцете засега не намирам друга логика, освен че предците ни през милионите години са ходили всъщност на 4 крака и съвсем отскоро на 2. Същевременно трябва да се отчете, че с напредванетто на възрастта, ходилата стават доста по-трудно достъпни, отколкото дланите. Затова моля практикуващите самостоятелно акупресура на дланите, да споделят своя опит тук или да ми пратят и-мейл.

Ето една схема на точките дланите, която не съм изпробвал, а намирам извсестни различия в публикуваните  в нета и дори в книги по темата.

Затова моля онези, които са изпробвали по-различна (и по-точна) и са имали ефект, да ми я изпратят на @дреса!

 

Реклами

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.